Nasi Goreng en Bintang - Reisverslag uit Sosrowijayan Kulon, Indonesië van Rob Derks - WaarBenJij.nu Nasi Goreng en Bintang - Reisverslag uit Sosrowijayan Kulon, Indonesië van Rob Derks - WaarBenJij.nu

Nasi Goreng en Bintang

Blijf op de hoogte en volg Rob

01 Januari 1970 | Indonesië, Sosrowijayan Kulon

Het is nu iets over 4 uur in de morgen, tijd om een bericht te schrijven. We zitten op java zoals jullie weten. Na een lange vlucht zijn we aangekomen in Jakarta. De rugzak van mij (rob) bleek kwijt te zijn. Volgens de mannetjes op het vliegveld zou hij met de volgende vlucht meekomen vanuit Singapore. En geloof het of niet de rugzak kwam op de band terecht en was via een ander vliegtuig meegekomen!

Op naar het hotel met de taxi. Kost hier overigens niet veel. Via het internet hadden we vanuit Nederland een overnachting geboekt. En de foto's beloofden ons een future hotel. Ook hier in Indonesië hebben ze fotoshop uitgevonden. Maar goed alles werkte en was redelijk schoon. Het hotel bevond zich ook in een niet al te beste wijk. Zeg maar zoiets als Woensel-West of de Hambaken tegenover een aids/drugs kliniek. Maar wel gezellig ahum., Tassen droppen en de stad in. Zo gezegd, zo gedaan. Met de taxi zijn we naar het oude gedeelte van Jakarta gegaan. We zijn beland in het gedeelte wat men Batavia noemt. Hier zijn nog heel veel Nederlandse invloeden die over zijn gebleven vanuit de VOC tijd. We hebben hier ergens gegeten in een restaurant dat van een Nederlandse gouverneur was geweest (zijn oude huis). En dit was echt super lekker! Heerlijke nasi Goreng hebben we naar binnen gewerkt. We hadden uitzicht op een enorm plein waar van alles te beleven was. Een plein waar mensen / locals elkaar ontmoeten, eten, handelen echt van alles. Er waren geen toeristen te zien. Achteraf raden ze het ook af om daar naar toe te gaan als het donker was omdat het te gevaarlijk was. We hebben er niets van gemerkt.

De volgende dag zijn we Jakarta ingegaan met daglicht. Nou hebben wij toch wel al wat gezien. Maar what the fuck is dit een ranzige stad. Open riolen, afval op straat en heel veel uitlaatgassen. We zijn naar de VOC haven geweest waar de traditionele schepen nog steeds worden gebruikt voor het vervoeren van goederen. Toen naar de oude vismarkt waar een uitkijktoren stond. De open riolen in combinatie met bergen afval en vis maakten dit tot een bijzonder luchtje. Nog een museum in geweest. Je merkt gewoon dat er niets gedaan wordt voor de toeristen (investeringen) en die blijven dus gewoon weg.

Tijd om de trein naar Bogor te pakken. Met de taxi zijn we naar het station gebracht. Onderweg nogmaals met de neus op de feiten gedrukt. Mannen, vrouwen en kinderen die tussen de hopen afval zitten om dit te sorteren. Daar wordt je wel stil van. Wat hebben wij het dan goed en wat zijn de verschillen gigantisch.

Aangekomen in Bogor zijn we naar ons hostel gegaan. Geen idee hoe dit hier heet. Maar volgens mij iets van " de vergane glorie". Wij maken er een sport van om goedkoop te kunnen overnachten. Ik kan jullie mededelen: dat is deze keer ook gelukt. Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit hok (kamer mag je dit niet noemen) zal omschrijven. Douche/wc met veel schimmel en andere begroeiing, bed zonder linnen, constante TL verlichting die binnen schijnt, geen airco, muggen, gare ventilator, overval gekko's (soort van salamanders) en om niet te vergeten heel veel geluid vanuit de moskee. En deze beginnen om 03.30 en houden niet meer op. We hebben heerlijk geslapen pff!

We hebben wederom een lekker bordje nasi goreng op en hebben nog een paar biertjes gedronken in een plaatselijk sunset cafe. Je merkt overal dat er minder toeristen komen. Dit is vooral te danken aan matige kwaliteit die men hier te bieden heeft. Toch wel jammer. Morgen is het woensdag en gaan we vroeg opstaan om een tour te maken richting Bandung. Eerst naar de botanische tuinen en onderweg naar Bandung gaan we naar een thee plantage.

Woensdag:
Na een ontbijtje zijn we in de auto gestapt om richting Bandung te gaan. Deze trip bleek niet te zijn als we ervan verwacht hadden. De botanische tuinen zijn prachtig. Ook hier merk je dat er door achterstallig onderhoud minder toeristen komen en er minder geld binnen komt om het op te knappen. 80 hectare tuin midden in de stad. De theeplantage was een stop van 3 min langs de weg midden op een vuilnisbelt. In Bandung aangekomen zijn we naar een muziekschool/show gegaan. Hier speelt men op de angklung. Een instrument van bamboe waar men geluid uit krijgt. Na een innoverende show van 105 min en een zere kont zijn we een culturele ervaring rijker. Nicole heeft zelfs nog mogen mee dansen met de zogeheten junior students. Uiteindelijk heeft de gids ons weggebracht naar ons hotel. Snel een treinkaartje kopen voor de volgende dag, even wat eten en heerlijk slapen!

Donderdag:
Vroeg op gestaan en onze 1ste klas wagon ingestapt. Twee fijne stoelen die je ook nog eens kan laten kantelen zodat je lekker kon liggen. We hebben genoten van de werkelijk prachtige uitzichten over de rijstvelden. We zijn met de trein over smalle bruggen gegaan met enorme dieptes. Spectaculair! Na 7 uur treinen aangekomen in Yogjakarta. Een hele andere wereld. Lekker ontspannen en veel te doen. Ook wel weer veel meer toeristen. Beetje vergelijkbaar met ChiAng Mai in Thailand. Je merkt dan ook meteen dat je belaagd wordt door mannetjes die je van alles willen verkopen. Het toerisme zegeviert! In de lonely planet hadden we een Hostel uitgezocht (met zwembad) en hebben hier ook een kamer weten te bemachtigen. Erg populair want het zat ook snel vol. In de middag zijn we de stad gaan verkennen. Ons lekker laten rond fietsen in zo'n bakfiets! Ook hebben we een tour geboekt voor de Bodobudur en Prambanan. De volgende ochtend moeten we om 3.45 uur klaar staan. Dus vroeg slapen!

Vrijdag:
Piep piep piep piep.... Yes 3.30 uur tijd om op te staan! In het busje en richting een berg waar we de zonsopgang boven de Bodobudur konden bekijken. Echt een super mooi gezicht. Jammer dat de zon niet wat later wil op komen want 3.30 is echt vroeg. Daarna zijn we richting de tempel gegaan. Na een ontbijtje zijn we naar binnen gegaan. Wat een bouwwerk! We hebben hier een paar uur gewandeld en mooie foto's kunnen maken. Er is wel heel wat schade aan de tempel door de laatste aardbeving/vulkaan uitbarsting.

Toen zijn we verder gegaan naar de tempel van Prambanan. Ook deze tempel zag er gaaf uit. Het zijn allemaal verschillende soorten torens die 1 geheel vormen. Er is wel heel wat schade aan de tempel door de laatste aardbeving/vulkaan uitbarsting. Inmiddels is de temperatuur gestegen naar een kleine 35 graden. Tijd om een duik te nemen in ons zwembad. Natuurlijk hebben we nog wat souvenirs weten te scoren. En we hebben een selfie-maker-standaard gekocht! Echt een vette gadget! Daar gaan we jullie nog wat leuke selfies van laten zien. Je moet toch wat als je geen fotograaf bij je hebt ;-)

Morgen vliegen we vanuit Yogyakarta naar Surabaya. Vandaar uit nemen we de bus naar Malang. Vanuit Malang gaan we dan naar de Bromo vulkaan die echt ontzettend indrukwekkend moet zijn.

Tot snel!

• 26 September 2014 - 16:43

Freek Derks:

Leuke verhalen, ga zo door!

• 26 September 2014 - 18:53

Bep Maessen:

Jullie hebben al heel wat gezien in deze paar dagen. Indrukwekkend! Geniet ervan! Grts.

• 26 September 2014 - 21:34

Martijn En Anneke:

Vandaag 1 week getrouwd.. wat een mooi feestje was t vorige week! Leuk om jullie verhalen te lezen, herkenbaar! Veel plezier verder!