Salar de Uyuni - Reisverslag uit La Ceja, Bolivia van Rob Derks - WaarBenJij.nu Salar de Uyuni - Reisverslag uit La Ceja, Bolivia van Rob Derks - WaarBenJij.nu

Salar de Uyuni

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

29 Juni 2012 | Bolivia, La Ceja

In het vorige reisverslag hebben we verteld dat we een tour gingen boeken. In plaats van te vertrekken op zondag, wat in eerste instantie de bedoeling was, is het een dagje later geworden omdat Marije nog niet beter was. We hebben onszelf dan ook nog maar een extra avondje verwend met een heerlijke pizza.

Maandagmorgen om 7.30 uur stonden we klaar om te vertrekken. Na de zuid Amerikaanse 5 minuutjes zijn we om 8.30 vertrokken. Na een klein uurtje rijden kwamen we stil te staan. De schokbrekers waren namelijk kapot gegaan. Vette pech voor ons. Allereerst stelde onze gids voor de volgende dag opnieuw te vertrekken, echter zou dat voor ons een dag vertraging opleveren. Na wat overleg gepleegd te hebben, kon de auto direct gemaakt worden. Nadat we eerst weer teruggereden waren naar het dorp, zijn we Uiteindelijk om 12.30 vertrokken. De eerste dag hebben we kunnen genieten van schitterende uitzichten, prachtige riviertjes die half bevroren waren en natuurlijk niet te vergeten de lama's. Omdat we voor zonsondergang bij het dorpje moesten zijn waar we zouden overnachten hebben we wat minder en kortere stops gehouden.

Uiteindelijk zijn we na een lange trip aangekomen bij ons hostel. Dit vergt een kleine uitleg: slecht geïsoleerde schuur met bedden, twee lampjes, kleinere schuur om te eten en dit met een graad om -15. Dus echt super koud! De eerste nacht was best zwaar.

De volgende morgen zijn we om 04.00 uur opgestaan. We zouden in het donker de zogenaamde verlaten spookstad gaan bekijken. Helaas hebben we er weinig van gezien omdat we een andere auto vooruit moesten helpen omdat deze stukken had. Na een tijdje rijden zijn we tot een hoogte gestegen van bijna 5000 m. Hier hadden we een prachtig uitzicht over een super groot meer. De rit ging verder naar een actieve vulkaan. Deze vulkaan toonde zijn activiteit in de vorm van geisers. Een prachtig gezicht met een enorm ranzige lucht. De geur van Theo's scheten waren hier niks bij.

We zijn eindigende bij een groot meer met rood water. Het water is zo rood omdat er een bepaalde soort mineralen inzitten. Hier komen ook veel flamingo's op af, omdat dit voeding voor hun is. Aangekomen bij het tweede hostel hebben we nog een flinke wandeling gemaakt om wat mooie foto's te schieten van de flamingo's en de zonsondergang. Toen de zon weg was was het weer ijs koud. Snel eten en om 20.30 uur naar bed toe. Redelijke nacht gehad.

Volgende dag om 7.30 uur vertrokken om vulkanische gesteente te gaan bekijken midden in de woestijn. Je vraagt je echt af hoe deze hier terecht komen. Heel bijzonder om te zien. Daarna hebben we verschillende meren bezocht met heel veel flamingo's. Zo super gaaf om te zien en zo dicht bij. Zie foto's. Uiteindelijk was het tijd voor de lunch. Bij de lunch was een mogelijkheid om in een hotspring te gaan zitten. Een bad met water uit de bergen wat verhit wordt door de lava van de vulkaan. Lekker! Na het eten zijn we verder gereden naar een werkende vulkaan. Hier konden we niet op, wel kijken van een afstand hoe deze rook naar buiten blies.

De derde en laatste overnachting zouden we niet zomaar in een hostel slapen..... Nee een hostel geheel gemaakt van zout aan de rand van de grote zoutvlakte Salar de Uyuni. Maar dan ook alles was van zout gemaakt; de muren, stoelen, tafels en natuurlijk ook ons bed. Super gaaf om mee te maken. Voor het eten een flinke wandeling gemaakt over een berg die vol stond met mega grote cactussen. Hier hadden we een mooi uitzicht over de zoutvlaktes.

Volgende dag zijn we vroeg opgestaan om zonsopgang mee te maken op een berg midden op de zoutvlakte van 12.000 km². Mensen ik kan het niet uitleggen. Het is zo prachtig om te zien! Zo uniek! Overal waar je kijkt zie je een spierwitte zoutvlakte. Later die ochtend zijn we doorgereden naar een afgelegen plek in de salar, waar we te gekke foto's hebben gemaakt! We hebben zoiezo enorm veel foto's gemaakt deze dagen. Echter de foto's die jullie zien zijn met de iPhone gemaakt van Rob omdat er anders geen foto's op deze site gezet kunnen worden. We hebben er nog wel een paar honderd meer.

Nadat we door onze gids afgezet zijn in Uyuni hebben we de nachtbus gepakt naar La Paz. Hier zijn we vanochtend vroeg aangekomen. Nu zitten we op het vliegveld van La Paz te wachten op een klein vliegtuig wat ons naar de jungle van Bolivia gaat brengen. Echt heel klein want er kunnen maar 18 mensen in. Na de verschrikkelijke busrit vannacht ( met 80 km/h over onverharde weg, met een steen koude bus waar de ijsbloemen binnen op de raam stonden en dit gedurende 12 uur!) zijn we nu toe aan warmte. Bij jullie om 20 uur bij ons om 14 uur gaat ons vliegtuigje in een kleine 35 minuten vliegen om ons naar 35 graden brengen in de Amazone!

Tot de volgende keer amigo's!

• 29 Juni 2012 - 19:26

Jantine:

Hey Nicole en Rob! Reis klinkt echt super!! Vette foto's ook! Ben benieuwd naar de andere foto's en wat er allemaal nog komen gaat natuurlijk :)

Veel plezier verder! x

• 30 Juni 2012 - 11:29

Cor-belia:

zo,wat een gave foto's,en wat hebben jullie al veel gezien!!!maar het is waar,soms kun je niet aan andere uitleggen,hoe mooi en indrukwekkend alles is!we zijn zeer benieuwd naar de foto"s,nog heel veel plezier!!
    groetjes cor-belia