Rurrenabaque en Machu picchu - Reisverslag uit Miraflores, Peru van Rob Derks - WaarBenJij.nu Rurrenabaque en Machu picchu - Reisverslag uit Miraflores, Peru van Rob Derks - WaarBenJij.nu

Rurrenabaque en Machu picchu

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

11 Juli 2012 | Peru, Miraflores

Rurrenabaque en Machu picchu

Het is weer even geleden na onze laatste update. Maar dat wil niet zeggen dat we niets hebben mee gemaakt, in tegendeel.

Zoals eerder gezegd hebben we een vliegtuigje gepakt naar Rurrenabaque midden in het Amazone gebied. De vlucht was een hele ervaring. Een heel klein vliegtuigje waar 18 personen in konden. Zoals jullie weten is Rob dol op vliegen en heeft hij volop genoten van de turbulentie, buikkrampen en stress. Na 35 minuten waren we geland. Het vliegveld bestond uit een landingsbaan en een soort van bushalte op een groot grasveld waar je kon wachten. Midden in de rimboe. Na ophalen van onze backpacks zijn we met een busje naar het dorpje gebracht.

We hadden al een hostel geboekt. Spullen de kamer op en tijd voor Cerveza! Bier drinken met 30 graden is toch iets heel moois. Maar we hadden nog meer te doen, we moesten nog een jungle tour boeken. ( Pampa's tour). Na even onderhandelen waren we eruit. Volgende dag om 8.45 zouden we gaan vertrekken.

Zouden we vertrekken ja...... Ow ja zuid Amerika....... We moesten nog even 20 minuten wachten op het vliegveld want daar zouden nog twee mensen mee gaan. 20 minuten werden 50 minuten.... Ach ja het went. Uiteindelijk kon de rit van dik 3 uur beginnen. Nog even lunchen en uiteindelijk kwamen we aan op de plek van bestemming. Onze bootjes lagen klaar en de tour kon gaan beginnen.

Het varen met de boot was echt prachtig. De natuur is hier zo prachtig. Alles is groen en overal zie je prachtige kleuren van de vele soorten bloemen. En dan hebben we het nog niet gehad over de dieren. Schildpadden, kaaimannen, roze dolfijnen, verschillende soorten apen en natuurlijk tientallen verschillende vogels. Het is toch gewoon gaaf om een paartje toekans te zien. Na een paar uur varen zijn we aangekomen bij onze lodge. De gehele accommodatie stond op palen. Dit is gedaan voor hoog water en de krokodillen.

In de avond zijn we naar een bar gegaan midden in de jungle. Eigenlijk was het meer de kantine van een andere lodge. Maar goed deze rit met de boot was zeer bijzonder. Nu denk je overdag al een paar kaaimannen te hebben gezien..., maar in het donker met een ledlamp op je hoofd schijnen richting de oevers leverde heel veel rode oogjes op. Door het schijnen met de lamp reflecteren de ogen van de kaaimannen. En we hebben echt heul veul kaaimannen gezien.

Opeens zagen we echt heel veel oogjes bij elkaar. Onze gids vertelde onze dat het net geboren kaaimannen waren. We zijn wat dichter bij gaan kijken. En ja hoor je kon ze met de zaklamp zien. Opeens ging 1 van onze gidsen met zijn arm in het water en pakte zo een kleine kaaiman uit het water. Theo en Nicole hebben de kaaiman nog even vast gehouden. Rob niet.... Iemand moest natuurlijk foto's maken en filmen. Na een paar biertjes in de kantine was het tijd om te gaan slapen.

De volgende dag zijn we heel vroeg opgestaan om de zonsopgang te gaan bekijken. Werkelijk waar schitterend om de zon op zien te komen op het water midden in de jungle. Daarna zijn we nog een stuk gaan varen om dolfijnen te gaan spotten. Heel gaaf om net voor je boot een roze dolfijn te zien zwemmen.
Toen Rob zijn tijd aangebroken... We zouden op piranha's gaan vissen. Touwtje, haakje en een stuk vlees eraan en het feest kon beginnen. Wanneer je het aas aan je haakje hebt gedaan en deze in het water gooit begint het eetfestijn voor de vissen. Je voelt gewoon hoe ze de biefstuk aan het opeten zijn. Als amateur visser is dit natuurlijk hartstikke gaaf om te doen. Wat minder leuk is als amateurvisser is niets vangen. En dat Theo en Nicole dan wel een piranha het water uit trekken is best zuur. Maar goed het was een mooie ervaring. En het zijn gave visjes om te zien en te vangen.

De volgende dag hebben we het vliegtuig terug genomen naar La Paz. Dit is de hoofdstad van Bolivia. Een gigantische stad waar echt veel te doen is. We hebben de stad bekeken en enorm lekker gegeten. Wat een heerlijke mega grote steaks hebben we hier op zeg! Nog wat lokale markten bezocht en natuurlijk de heksenmarkt. Op de heksenmarkt hebben we bijzondere dingen gezien. Foetussen van lama's die hier dan zijn opgezet. Heel veel bijgeloof.....
Ook zijn we naar het busstation gegaan om een ticket te boeken voor de bus naar Copacabana. Dit plaatsje ligt aan het heeeeeel groot meer wat aan de grens van Peru en Bolivia ligt. Het meer heet Lake Titicaca en is het hoogst te bevaren meer ter wereld. In het midden ligt een eilandje wat Isla del sol heet. Dit eiland hebben we bezocht met een boot en hebben hier nog een wandeling gemaakt met een gids. We hebben hier kunnen genieten van schitterende uitzichten.

De volgende stond er een zwaar programma voor ons klaar. 11 uur in een bus zitten richting Cuzco wat in Peru ligt. En 11 uur zitten is niet leuk. Uiteindelijk aangekomen zij we meteen naar een toeroperator gegaan waar we wat hadden geboekt voor de komende dagen. We hadden geboekt bij een Nederlander de alternatieve excursies aanbiedt. En die staan in het teken van de lokale ondernemer. Wij hebben een koffietoer geboekt in combinatie met het hoogtepunt van Peru; Machu Picchu.

Volgende dag vroeg op om te vertrekken richting Santa Theresa ongeveer 3 uur rijden door een prachtig landschap. Vanuit hier kon de wandeling beginnen naar de koffieboer. De route die we gewandeld hebben ging over een inca route richting Machu Picchu. Aangekomen bij de koffieboer werden we onthaald met een lunch. Na de lunch hebben we mogen ervaren hoe koffie wordt gemaakt. Van het plukken tot het branden en malen van de boon. Uiteindelijk hebben we natuurlijk de zelfgemaakte koffie nog gedronken. Ook Rob....

De volgende dag hebben we ook nog mogen mee kijken en helpen chocolade te maken. Na hard werken hadden we een mooi potje chocolade pasta dacht Theo. Dus Theo pakt een stuk brood en smeert er een dikke laag op. En hap......... Hij ging bijna over zijn nek. Chocolade zonder extra toevoegingen is namelijk super bitter en echt niet te nassen. Daarna hebben we afscheid genomen van de familie en zijn richting de rivier gelopen. Hier zijn we met een auto op gepikt en naar Hydroelectrica gebracht. Vanuit hier is er een trein die naar Aguas Calientes gaat (stad bij Macha Picchu).

Aangekomen in Aguas Calientes hadden we besloten om lekker naar de hotsprings te gaan. Och wat was dit een vergissing. Er waren 5 zwembadjes met honderden mensen. Het water was echt super ranzig en veel te druk. Vlug wegwezen. We zijn op tijd gaan slapen omdat we namelijk om 04.00 uur op moesten staan om te vertrekken naar Macha Picchu.

In de stromende regen zijn we de berg op gegaan. Aangekomen baalden we echt enorm. Je kon namelijk bijna niets zien omdat er overal wolken waren. Machu Picchu ligt namelijk tussen de bergen. Na heel lang wachten werd het het droog en ging de zon zelfs af en toe schijnen. Wooooow wat was dat mooi. Machu Picchu is echt een prachtige ervaring om mee te maken. Het is ongelooflijk hoe de inca's deze stad hebben kunnen maken. We hebben heel veel mooie foto's gemaakt en een paar flinke wandelingen gemaakt.

In de loop van de avond hebben we de trein gepakt om weer richting Cusco te gaan. Na een paar uur waren we weer in het hostel aangekomen en waren we echt toe aan lekker slapen. In Cusco hebben we besloten om een vliegticket te boeken richting Lima omdat we echt geen zin hadden om met de bus te gaan.

Nu zijn we in Lima en morgen zullen we richting Pisco gaan. Een stadje aan de pacific ocean. Hier zullen we een nationaal park gaan bezoeken en de Ballestas eilanden.

Het volgende verslag zullen jullie van ons zelf kunnen horen. Vrijdag avond vliegen we namelijk helaas al weer terug naar Nederland!

Groeten van ons.

• 11 Juli 2012 - 05:58

Cor-belia:

wat hebben jullie veel gezien ,en wat een gave foto,s.wel jammer Rob dat je geen vis gevangen hebt!!!!!maar ja,die andere hadden gewoon geluk!!!! we wensen jullie nog veel plezier de laatste dagen,en geniet ervan.tot zaterdag!
    groetjes cor-belia

• 11 Juli 2012 - 06:01

Freek:

Zode TERING wat een lang verhaal, dat bewaar ik voor later mooie fotos die kon ik wel ff snel zien :)

• 11 Juli 2012 - 18:12

Mieke:

Wat komt het allemaal bekend voor en wat krijg ik weer een heimwee naar deze landen.
    Ik geloof goed dat jullie echt heel erg genieten. Wij vonden dit ook allemaal heel geweldig.
    Machu picchu wat is dit een belevenis!!
    Nog veel plezier in Lima en de bellestas eilanden. Ook geweldig om te zien.
    groetjes Hans en Mieke